Is het ego of niet los durven laten?

Wat is dat toch? Veel leerkrachten geven meestal pas laat en schoorvoetend aan dat ze toch wel erg tegen bepaald gedrag aanlopen in de klas. Als je dan doorvraagt komt er heel wat los: dat het zoveel negatieve energie vraagt, dat ze constant bezig zijn met die ene leerling, dat ze niet meer toekomen aan ECHT lesgeven, de andere kinderen krijgen hierdoor minder aandacht, eigenlijk zitten ze er zelf best wel doorheen, ze zijn zo moe aan het einde van de dag... Maar ze kunnen het echt nog wel aan hoor, ze hebben ECHT geen hulp nodig: het lukt best wel! Deze week ging het echt al veel beter dan vorige week...

Lees meer »

Als gedrag je iets oplevert

Als (ongewenst) gedrag je iets oplevert, dat meer waard is dan de reacties op jouw gedrag van de omgeving. Waarom zou je dan iets veranderen? Wij mensen gedragen ons zodanig dat we ons er goed bij voelen en dat het ons iets brengt. Kinderen gebruiken dit functionele aspect van gedrag ook.

Lees meer »

Wat schuilgaat achter het uiterlijk..

Gisteren dapper mijn schaatsen aangetrokken, want we moeten er nu toch van genieten! We weten niet wanneer we weer eens kunnen schaatsen op natuurijs. Tja, dat was toch wel een hele tijd geleden dat ik op het ijs stond..

Lees meer »

Hoe blijft thuisonderwijs leuk?

Het is zondagavond. Alle juffen en meesters hebben de planning voor maandag inmiddels klaargezet. Morgen weer een nieuwe 'school'dag. Hoe kijkt u als ouder hier tegenaan? Of misschien wel tegenop? Uw kind heeft waarschijnlijk de nodige begeleiding van u nodig. Bij de één verloopt de dag eigenlijk wel prima. Bij de ander is het een dag vol aansporingen en strijd. Hoe blijft thuisonderwijs leuk? In deze blog geef ik u 6 tips!

Lees meer »

Triggers: ontdek ze én doe er je voordeel mee!

Je ziet het al aankomen, nog even en dan schiet die ene leerling uit jouw klas uit zijn slof. Iedere verkeerd geplaatste opmerking, blik of aanraking kan ervoor zorgen dat de emmer overloopt. Even later uit de leerling stampvoetend en met een stroom van scheldwoorden zijn ongenoegen... De moed zinkt je in de schoenen en verschillende gedachten wisselen elkaar af. Je vraagt je af of je de leerling nog tot bedaren kan brengen, wat je nu het beste kunt doen én hoe de rest van de dag zal verlopen. Herkenbaar?

Lees meer »

Is het ego of niet los durven laten?

Wat is dat toch? Veel leerkrachten geven meestal pas laat en schoorvoetend aan dat ze toch wel erg tegen bepaald gedrag aanlopen in de klas. Als je dan doorvraagt komt er heel wat los: dat het zoveel negatieve energie vraagt, dat ze constant bezig zijn met die ene leerling, dat ze niet meer toekomen aan ECHT lesgeven, de andere kinderen krijgen hierdoor minder aandacht, eigenlijk zitten ze er zelf best wel doorheen, ze zijn zo moe aan het einde van de dag... Maar ze kunnen het echt nog wel aan hoor, ze hebben ECHT geen hulp nodig: het lukt best wel! Deze week ging het echt al veel beter dan vorige week...

Lees meer »

Als gedrag je iets oplevert

Als (ongewenst) gedrag je iets oplevert, dat meer waard is dan de reacties op jouw gedrag van de omgeving. Waarom zou je dan iets veranderen? Wij mensen gedragen ons zodanig dat we ons er goed bij voelen en dat het ons iets brengt. Kinderen gebruiken dit functionele aspect van gedrag ook.

Lees meer »

Wat schuilgaat achter het uiterlijk..

Gisteren dapper mijn schaatsen aangetrokken, want we moeten er nu toch van genieten! We weten niet wanneer we weer eens kunnen schaatsen op natuurijs. Tja, dat was toch wel een hele tijd geleden dat ik op het ijs stond..

Lees meer »

Hoe blijft thuisonderwijs leuk?

Het is zondagavond. Alle juffen en meesters hebben de planning voor maandag inmiddels klaargezet. Morgen weer een nieuwe 'school'dag. Hoe kijkt u als ouder hier tegenaan? Of misschien wel tegenop? Uw kind heeft waarschijnlijk de nodige begeleiding van u nodig. Bij de één verloopt de dag eigenlijk wel prima. Bij de ander is het een dag vol aansporingen en strijd. Hoe blijft thuisonderwijs leuk? In deze blog geef ik u 6 tips!

Lees meer »

Triggers: ontdek ze én doe er je voordeel mee!

Je ziet het al aankomen, nog even en dan schiet die ene leerling uit jouw klas uit zijn slof. Iedere verkeerd geplaatste opmerking, blik of aanraking kan ervoor zorgen dat de emmer overloopt. Even later uit de leerling stampvoetend en met een stroom van scheldwoorden zijn ongenoegen... De moed zinkt je in de schoenen en verschillende gedachten wisselen elkaar af. Je vraagt je af of je de leerling nog tot bedaren kan brengen, wat je nu het beste kunt doen én hoe de rest van de dag zal verlopen. Herkenbaar?

Lees meer »