Onderwijsarrangementen/ maatwerk

Heeft u als leerkracht, intern begeleider of mentor begeleiding nodig bij het omgaan met gedragsproblemen in de klas?

Hoe fijn is het wanneer het de leerling lukt om te gaan met zijn emoties, zijn of haar grenzen aan kan geven, (faal)angsten overwint, sociale vaardigheden versterkt worden en je 'gewoon' kunt lesgeven??? 

Heeft de school een hulpvraag rondom passend onderwijs en differentiatie?

Gedrag inZicht levert onderwijsarrangementen op maat. Hierbij staat de hulpvraag van school centraal. In de begeleiding zal de focus liggen op de eigen mogelijkheden en het benutten van kwaliteiten. Daarnaast is er veel aandacht voor de dagelijkse praktijk en het eigen handelen. In een onderwijsarrangement kan er ook een combinatie gemaakt worden van coaching (leerkracht/ leerling) en het geven van een workshop (team).

13-2-2024 Alexandra Polet, intern begeleider op OBS Dubbeldam in Dordrecht:

'In januari 2023 hebben we Merel betrokken bij een groep waar we zelf, ondanks alle inspanningen, het "lek niet boven kregen". We hebben gekozen voor een gecombineerd arrangement voor wat betreft de aanpak van gedragsproblemen in de klas, coaching van leerkrachten en 1-op-1 begeleiding van individuele leerlingen. Merel is open en duidelijk en kan zich als een kameleon aanpassen aan hetgeen op een bepaald moment nodig is. Zij werkt daarnaast planmatig en transparant; alle betrokkenen kunnen profiteren van haar expertise. Dat hebben we dan ook ruim gedaan en we hopen Merel nog vaker te kunnen (niet moeten 🙂) inschakelen op onze school.' 

----------------------------------------------------------

Janneke Pijl leerkracht groep 3 op basisschool De Fontein in Rotterdam. Maatwerk schooljaar 2021-2022. 

'Merel heeft veel bruikbare tips gegeven die vaak gelijk toepasbaar zijn. Ze denkt echt mee met de leerling, de leerkracht en de mogelijkheden van de school. Na ieder begeleidingsmoment hebben we een update gekregen van wat er die dag is gedaan. Erg duidelijk en fijn! De communicatie verloopt soepel en ik heb de samenwerking als erg prettig ervaren.'

-------------------------------------------------------------

De intern begeleider op CBS De Klaver Carnisse in Rotterdam: maatwerk groep 2 leerling schooljaar 2020-2o21, maatwerk groep 3 leerling schooljaar 2021-2022. 

'Merel is prettig in contact. Zij is punctueel, komt haar afspraken na, is open en duidelijk. Merel past zich indien mogelijk aan, aan wat de leerling of school nodig heeft. Merel brengt eerst in kaart wat het 'probleem' is en wat er nodig is om het probleem te verkleinen. Door haar planmatige manier van werken is het voor ons zeer bruikbaar wat zij doet en aanlevert. 

Merel geeft ieder moment een kijkje in wat zij heeft gezien of gedaan door in ieder geval wekelijks terugkoppeling te geven. Deze terugkoppeling geeft een helder beeld van de situatie en de mate waarin zij bepaald gedrag wel of niet ziet. Ook geeft zij inzicht in wat nog nodig is voor het kind om het gestelde doel te bereiken.

In de gesprekken met ouders ervaren wij haar als vriendelijk, duidelijk en volledig. Merel weet in de gesprekken duidelijk te maken wat het 'probleem' is, waaraan gewerkt is of nog moet worden, controleert of ouders begrijpen wat haar boodschap is en schept bovenal een heel helder beeld van het proces. Hierbij gaat zij opzoek naar de verbinding in het gesprek en praat zij vanuit het gemeenschappelijk doel: het welzijn en de ontwikkeling van het kind.'