Ervaringen

11-7-2024 Corine Schemkes-van Ham, intern begeleider op CBS De Akker te Rotterdam. Maatwerk schooljaar 2023-2024.

'Merel heeft ook dit schooljaar werk op maat verricht bij ons op school. Ze heeft met een kleuter gewerkt die zich moeilijk openstelt, nauwelijks tot niet sprak, veel in zich opnam wat er om hem heen gebeurde maar erg passief leek over te komen en vrijwel niets liet zien in de groep. Dit traject liep van januari 2023 t/m mei 2024.

Merel start altijd met een observatie van de leerling en een gesprek met leerkracht en IB over deze leerling. Wanneer de doelen duidelijk zijn gaat Merel zelfstandig met de leerling aan de slag.

Bovenstaande leerling is, door o.a. rustig, 1:1, de nabijheid zoekend door Merel, langzaamaan uit zijn schulp gekropen. Hij heeft stappen gemaakt! Hij heeft een ander leren vertrouwen en is daardoor voorzichtig gaan praten! Doordat hij zich veiliger is gaan voelen is hij ook stappen gaan maken op andere gebieden. Hij kan nu bijv. zinnen maken en uitspreken, zijn veters strikken, aanwijzend en resultatief tellen t/m 23, zijn naam schrijven en woorden herkennen.

Erg prettig dat Merel meteen alles wat ze gedaan heeft met een leerling beschrijft in een 'link'. Deze is meteen in te zien door leerkracht en IB.'

------------------------------------------------------------------------------------------------

8-7-2024 Anne Terdu, intern begeleider op CBS Elout van Soeterwoude te Rotterdam. Maatwerk schooljaar 2023-2024.  

Merel heeft de Elout ondersteunt in groep 2 en heeft specifiek gewerkt met twee leerlingen. Merel bespreekt de hulpvraag zorgvuldig door met de zorgcoördinator en de leerkracht om deze te specificeren en de juiste begeleiding hierop af te stemmen.

De samenwerking was top! Aansluiten bij oudergesprekken, verschillende evaluatie momenten/verslagen, tips voor in de groep.

We zullen Merel zeker weer benaderen!

----------------------------------------------------------------------------------------------

Kelly Vermeulen, intern begeleider op KBS Geert Groote te Dordrecht (mei 2024 t/m juli 2024)

Wij hebben een individueel arrangement aangevraagd voor een leerling in groep 3. Merel is open, duidelijk, punctueel en flexibel wanneer dit nodig is. Ze heeft grote stappen kunnen maken met de leerling en heeft daarnaast de leerkracht tips gegeven voor het handelen in de klas. Ze werkt doelgericht en planmatig en neemt de ouders en de leerkracht hierin mee. Ze geeft na iedere begeleiding een verslag met wat ze heeft gedaan, waardoor je goed op de hoogte blijft en kan aansluiten bij wat ze heeft gedaan. Wij raden Merel zeker aan en zullen haar, wanneer nodig, zeker weer bellen voor hulp op school.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

10-6-2024 Leerkracht op de Augustinusschool te Rotterdam. Maatwerk van 2022-2023 én 2023-2024 ter voorkoming van SBO, leerling in groep 1 en het jaar erna groep 2). 

Merel is nauwkeurig en communiceert goed. Bij Merel is een leerling aan het juiste adres om grote cognitieve groei te laten zien, ook als die van ver komt. De leerling heeft zich in kleine stappen, met hulp van Merel, veel einddoelen van groep 2 eigen gemaakt, terwijl daar aan het begin geen zicht op was. Dit was ook ontlastend voor de groepsleerkracht. Zonder deze hulp was de leerling namelijk niet zover gekomen en had hij mogelijk niet meer in een reguliere klas gepast.

----------------------------------------------------------------------------------------------

13-2-2024 Alexandra Polet, intern begeleider op OBS Dubbeldam in Dordrecht:

'In januari 2023 hebben we Merel betrokken bij een groep waar we zelf, ondanks alle inspanningen, het "lek niet boven kregen". We hebben gekozen voor een gecombineerd arrangement voor wat betreft de aanpak van gedragsproblemen in de klas, coaching van leerkrachten en 1-op-1 begeleiding van individuele leerlingen. Merel is open en duidelijk en kan zich als een kameleon aanpassen aan hetgeen op een bepaald moment nodig is. Zij werkt daarnaast planmatig en transparant; alle betrokkenen kunnen profiteren van haar expertise. Dat hebben we dan ook ruim gedaan en we hopen Merel nog vaker te kunnen (niet moeten 🙂) inschakelen op onze school.' 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Janneke Pijl leerkracht groep 3 op basisschool De Fontein in Rotterdam. Maatwerk schooljaar 2021-2022. 

'Merel heeft veel bruikbare tips gegeven die vaak gelijk toepasbaar zijn. Ze denkt echt mee met de leerling, de leerkracht en de mogelijkheden van de school. Na ieder begeleidingsmoment hebben we een update gekregen van wat er die dag is gedaan. Erg duidelijk en fijn! De communicatie verloopt soepel en ik heb de samenwerking als erg prettig ervaren.'

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Erica Luijendijk - coachingstraject van januari t/m juni 2022:

'De begeleiding van Merel heeft mij in staat gesteld op een andere manier naar mijn situatie te kijken en inzicht te krijgen in mijn gedachten en emoties. Hierdoor heb ik handvatten gekregen om beter om te gaan met een probleem dat al jaren speelde in mijn leven. Ik worstelde met de acceptatie van de zoon van mijn man en had negatieve gedachten over hem.

Merel heeft mij fantastisch en op een zeer plezierige manier geholpen. Ze is uitermate professioneel en kundig. Ze stelt onbevooroordeelde vragen en weet een fijne sfeer te creëren waarin ik me veilig en gehoord voelde.

De gesprekken met Merel en de methode zorgden ervoor dat ik zelf goed kon zien en verwoorden hoe het zit en vooral hoe ik verder kan en op een andere manier naar situaties kan kijken.'

-----------------------------------------------------------------------------------------------

De intern begeleider op CBS De Klaver Carnisse in Rotterdam: maatwerk groep 3 lln van 1-9-2021 tot 13-10-2021, waarmee ik vorig schooljaar ook gewerkt heb in groep 2:

'Merel is prettig in contact. Zij is punctueel, komt haar afspraken na, is open en duidelijk. Merel past zich indien mogelijk aan, aan wat de leerling of school nodig heeft. Merel brengt eerst in kaart wat het 'probleem' is en wat er nodig is om het probleem te verkleinen. Door haar planmatige manier van werken is het voor ons zeer bruikbaar wat zij doet en aanlevert. 

Merel geeft ieder moment een kijkje in wat zij heeft gezien of gedaan door in ieder geval wekelijks terugkoppeling te geven. Deze terugkoppeling geeft een helder beeld van de situatie en de mate waarin zij bepaald gedrag wel of niet ziet. Ook geeft zij inzicht in wat nog nodig is voor het kind om het gestelde doel te bereiken.

In de gesprekken met ouders ervaren wij haar als vriendelijk, duidelijk en volledig. Merel weet in de gesprekken duidelijk te maken wat het 'probleem' is, waaraan gewerkt is of nog moet worden, controleert of ouders begrijpen wat haar boodschap is en schept bovenal een heel helder beeld van het proces. Hierbij gaat zij opzoek naar de verbinding in het gesprek en praat zij vanuit het gemeenschappelijk doel: het welzijn en de ontwikkeling van het kind.'

---------------------------------------------------------------------------------------------

De intern begeleider op CBS De Akker in Rotterdam: maatwerk kleuter met specifieke onderwijsbehoeften van

16-5-2021 tot 9-7-2021.

'Ik vind de samenwerking prettig verlopen. Fijn dat je, zeer kort, nadat je geweest bent een verslag mailt over wat je ziet maar ook met tips voor de leerkracht hierin. We nemen jou mee naar volgend schooljaar!

Ik zie J nu vrolijker dan hij was en ook heb ik dingen over hem gelezen waarvan ik niet vermoedde dat hij dit beheerste. Heel fijn!' Volgend schooljaar zal ik opnieuw een maatwerk verzorgen voor deze leerling, maar dan in groep 3. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Leerkrachten groep 2 CBS De Klaver Carnisse in Rotterdam: maatwerk kleuter met specifieke onderwijsbehoeften van 2-4-2021 tot 14-7-2021. 

'Voordat jij kwam was het gedrag van J al positief bijgedraaid. Wel denken we dat door jou komst dit gedrag is versterkt en dat hij bij zijn 'boze' buiten hopelijk meer kan terugpakken op het geleerde. Door de sleutelwoorden als 'focus' bijvoorbeeld. Voorbereiden op wat komen gaat heeft J goed geholpen, net als de momenten die jij hebt gebruikt om met hem te werken. Dat hebben wij als heel fijn ervaren. Het contact met jou is goed en fijn door de korte lijnen. We nemen de tips voor de nieuwe leerkracht mee naar volgend schooljaar. We hopen dat zij er wat aan zullen hebben. Bedankt voor de begeleiding en tot snel!' Volgend schooljaar zal ik opnieuw een maatwerk verzorgen voor deze leerling, maar dan in groep 3. 

------------------------------------------------------------------------------------------

Een intern begeleider primair onderwijs - Spijkenisse: maatwerk leerling groep 8 met specifieke onderwijsbehoeften van

1-9-2020 tot 13-10-2020.

 'We zijn erg tevreden over jouw werkwijze Merel. We kunnen aan de slag met alle tips. Het gaat echt de goede kant op met deze leerling. We hadden een terugval verwacht na een incident dat plaatsvond en dit was toch niet zo! Super knap! We hebben echt wat aan de terugkoppeling na afloop van iedere sessie.' 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Student - Oud-Beijerland: coachingstraject 18-8-2020.

'Wat we besproken hebben in de sessies, kon ik in de praktijklessen van de universiteit goed oefenen en toepassen. Je gaf mij nieuwe inzichten in situaties. Zo had ik het écht nog niet eerder bekeken! Door samen te kijken naar waar ik invloed op heb, kreeg ik weer meer grip op mijn studie. Ik dacht eerder nog aan stoppen en nu heb ik gewoon mijn diploma gehaald!'