Als gedrag je iets oplevert

Gepubliceerd op 23 februari 2021 om 14:49

Als (ongewenst) gedrag je iets oplevert, dat meer waard is dan de reacties op jouw gedrag van de omgeving. Waarom zou je dan iets veranderen? Wij mensen gedragen ons zodanig dat we ons er goed bij voelen en dat het ons iets brengt. Kinderen gebruiken dit functionele aspect van gedrag ook.

Kinderen zijn ontzettend vindingrijk en kunnen verschillende strategieën ontwikkelen om te 'overleven'. De gevolgen van deze strategieën nemen ze vaak voor lief. Op die manier blijven ze vastzitten in ongewenst gedrag dat ze zelf niet goed kunnen veranderen. De omgeving reageert meestal op wat direct zichtbaar is, zonder verder te kijken naar wat een kind drijft. 

 

Dominant gedrag op het schoolplein, in interacties met medeleerlingen en tijdens spel, zorgt ervoor dat de leerling controle houdt op wat er staat te gebeuren. Wanneer de leerling zelf de leiding heeft, is de situatie voorspelbaar en voelt dit veilig. Bij het volgen van anderen wordt er een bepaalde mate van vertrouwen gevraagd. Wanneer het vertrouwen keer op keer geschaad is in het verleden, kan dit een enorme opgave zijn. Negatieve gedachten spelen vaak een rol. 'Hij houdt zich toch niet aan de spelregels', 'ze vinden vast dat ik het niet goed kan' of 'zie je wel, ze geven mij toch geen beurt'. 

 

In discussie gaan, ontwijkend gedrag vertonen door te laat op school te komen, capuchon op in de klas, naar het toilet gaan en lang treuzelen, zorgt er vaak voor dat de aandacht verlegt wordt van de gegeven taak naar het ongewenste gedrag. Op dat moment ontwijkt de leerling bijvoorbeeld het moment van de school binnen gaan en het ontmoeten van zijn klasgenoten die iedere keer vernederende opmerkingen plaatsen of mist de leerling de eerste les wat zo ontzettend moeilijk is voor hem of haar is.  

 

Spullen pakken die niet van jou zijn en dit ontkennen. Verhalen vertellen alsof de leerling ze echt heeft meegemaakt. Anderen de schuld geven voor iets dat de leerling heeft gedaan. Dit zijn allemaal voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Hoe ga je hiermee om als leerkracht? Hoe ga je in gesprek met de leerling? 

 

Laat mij je hierbij helpen! Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.